Nyheter

Tvättavdelning

Föreningen tillhandahåller kostnadsfritt utnyttjande av tvättavdelning med tvättstuga, torkrum samt mangelrum.
Det finns EN tvättavdelning för resp. bostadshus. I varje tvättstuga finns tvättlistor, instruktioner, allmänna råd och ordningsregler. 
Viktigt att följa bokningsreglerna för allas trevnad.
 

Tvättstugorna är till för medlemmar som bor i Brf HOLM. Detta betyder att enbart medlemmar får använda tvättstugan för sedvanlig egen tvätt.

 

Trivsel och ordningsregler i tvättavdelningen

  • Rökning är inte tillåten i tvättavdelningen.
  • Har du bokat en tvättid och inte börjat tvätta inom 30 min, har annan boende rätt att överta tiden.
  • Gör rent i tvättfacken.
  • Ställ upp samtliga tvättluckor och tvättmedelsfack utdragna alt. öppen lucka. Torktumlarens luddlåda töms och placeras ovanpå tumlaren samt luckan uppställd.
  • Ta bort ludd från uppsamlingslådan i torktumlare. Placera i luddpåse, vilken endast ska innehålla ludd, Ej kläder eller förpackningar, vilka brukaren tar med sig för placering i återvinningen.
  • Inget av det brukaren tar med in i tvättstugan, torkrummet, eller mangelrummet får lämnas kvar.
  • Gör rent efter dig i tvättstugan och torkrummet när du tvättat färdigt, sopa golven och våttorka.
  • Lås dörren efter avslutat tvättpass. Se till att fönstren är stängda.
  • Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill finna den.
  • Kvarglömd tvätt skänks till behövande.
  • Tänk på att hålla tvättiderna.
  • Det är inte tillåtet att färga tvätt i tvättstugans maskiner.
  • Inga husdjur får vara i tvättavdelningen pga. allergi.

Föreningen har ingen anställd som plockar bort efter Dig!

 

 

Presentation

Bostadsrättsföreningen 

Brf Holm äger fastigheten Uddevalla Rydholm 7 som färdigställdes 1946. På fastigheten finns 2 bostadshus i 4 våningar med tillsammans 6 trapphus med adresserna Strömstadsvägen 8 A, B och C samt 10 A, B och C. Husen har totalt 48 lägenheter, alla med balkong. Lägenheterna är fördelade på 16 st -1:or omgjorda till 2:or, 28 st -3:or och 4 st- 4:or. Husen är stamrenoverade 2001 och en el renovering i källare, trapphus och vindar är gjord 2018.
Till varje lägenhet hör ett källarförråd och ett vindsförråd. Lägenheterna och förråden har samma nummerbeteckning.
Föreningen har ett antal extra källarlokaler vilka uthyres efter faställd avgift som debiteras tillsammans med medlems månadsavgift för respektive lägenhet. Kölistan för dessa förråd administreras av vicevärden. Vid försäljning av lägenheten återförs övriga förråd till kölistan.
Föreningen tillhandahåller tilläggsförsäkring för bostadsrätt, vilket ingår i månadsavgiften.

Grunden för föreningsarbetet bygger på vårt gemensamma arbete.

 

Gemensamma driftkostnader
  •  Fjärrvärme
  • Sop- och återvinningshantering
  • Vatten
  • El i gemensamma utrymmen
  • Fastighetsskötsel
Fjärrvärme produceras av Uddevalla Energi. Vi tillhandahåller detta via inkommande fjärrvärmeledningar som går direkt in i värmeväxlare och via cirkulations-pumpar distribueras i varmvattenledningar och värmeledningssystemet. Detta är vår enskilt största kostnad vad gäller taxebundna avgifter och motsvarar 20% av hela vår kostnadsmassa per år.
 

Fastighetsskötsel
Föreningen har i dag ingen anställd fastighetsskötare då vi rationaliserat bort  flertalet arbetsuppgifter som tidigare ingått i tjänsten.
I dag sköts:

  • Gräsklippning av robot.
  • Sophantering av varje lägenhetsinnehavare/boende själv.
  • Trapphusstädning-snöröjning/halkbekämpning-trädgård, av ett flertal entreprenörer.
På detta sätt har/kommer vi kunna spara in på utgifter för föreningen på lång sikt.
 
 

Kostnaderna styr årsavgiften •  BELASTA = ökad kostnad • BIDRA = minskad kostnad
Då föreningens intäkter till 95% kommer från lägenhetsinnehavarnas egna konton innebär det att om vi belastar våra kostnadskonton, kan vi bara kompensera detta genom höjda hyror.

 

Alla föreningens kostnader finansieras via varje lägenhetsinnehavares andelstal. Detta innebär att vi alla bär kostnaderna via våra egna konton. Därför är det viktigt att alla bidrar till att hålla kostnaderna nere. All kostnadsbelastning påverkar varje medlems egen ekonomi. Stora kostnadsbärare är:

  • Vattenförbrukning/varmvatten
  • Gemensam el
  • Städ- och renhållning av trapphus, gångvägar, rabatter
  • Avfallshantering/ återvinning
  • Extra debiteringar för felaktig sortering av matavfall/ restavfall / återvinning

Gemensamma utrymmen

Förråd, Källare, vind och trapphus

Vinden

Alla lägenheter har tillgång till ett förråd på vinden samt ett i källaren. Det är lägenhetsinnehavarens skyldighet att se till att förrådet är låst även om det inte förvaras något däri. För tillträde till vindsvåningen används din Iloq-nyckel.

Källare

Föremål i källargångar kan vara riktigt farligt med tanke på bl.a brandrisk och får inte inte placeras där. Detta gäller allt: cyklar, barnvagnar, rullstolar, rullatorer (förvaras i befintliga cykelrum, ett i varje fastighet), blomkrukor, flyttkartonger, leksaker, skräp osv. 
För att gå ut via källare används öppnarknapp. För att gå in via källaren används "tag". Dörren låses automatiskt med dörrstängare och automatlås.

Trapphus

Trapphus och entréer skall även de hållas fria från personlig egendom med tanke på brandrisk men också för allas trevnad. Entrélås in i trapphus, öppnas med "tag" alt. via porttelefon eller Iloq-nyckel. Låses med dörrstängare och elslutsbleck.


Alla dörrar på vinden, källaren samt i trapphusen skall hållas stängda. 

OBS! Rökning förbjuden i alla gemensamma utrymmen

 

Parkering

Brf Holm har tillgång till 42st P-platser i Solbackens samfällighetsförening. Dem har en särskild kölista. Utöver de 42 parkeringsplatser finns det 6 st P-platser som är föreningens egna, dessa är utrustade med laddboxar för el- och hybridbilar. Vill man hyra en parkeringsplats ska man kontakta vicevärden, uthyres då lediga platser uppstår.

De 42st P-platserna är prioriterade till lägenhetsinnehavarens första bil. Vid full beläggning av förstabil upprättas kölista för förstabil. Skulle det uppstå lediga platser så erbjuds temporär uthyrning av medlemmarnas andrabil. Även här finns en
kölista.

P-avgift är för närvarande 200kr/månad inkl. moms. Gäller ej föreningens 6st egna P-platser. På våra egna parkeringsplatser har vi en P-avgift som för närvarande ligger på 400kr/månaden. Om man vill ladda från dessa platser
så ligger el-priset på 2,8kr/Kwh. Kostnaden läggs på din hyresavi och betalas kvartalsvis.

Kontakta vicevärden beträffande lediga P-platser samt aktuell kölista för respektive P-plats.

Sopor och Återvinning

Endast förpackningar får slängas i miljöhuset!

Varför ska jag sortera?

Dina sopor kan innehålla både farliga och värdefulla ämnen. Genom att sortera kan vi skydda oss och spara en massa resurser.

Genom att sortera dina sopor väl kan farliga ämnen tas omhand på ett säkert sätt. Därmed skyddas människor och miljö. 

Genom att hålla isär olika material kan det mesta också återvinnas så att det kan bli nya produkter. Vi sparar energi och naturresurser genom att använda materialen flera gånger.

Sopsortering är en del av EU:s plan för hur vi ska hantera vårt avfall så att miljö och människor inte kommer till skada.

Genom att sortera soporna minskar dessutom det avfall som riskerar att hamna på deponi, soptipp.

Det är faktiskt också ett lagbrott att inte sortera sina sopor.

Skräp som slängs i naturen (eller på stadens gator) riskerar att läcka farliga ämnen. Det mesta tar också väldigt lång tid att bryta ner, några exempel:

  • Glas – 1 miljon år
  • Plast – 450 år (då återstår ändå skadliga mikrobitar av plast)
  • Aluminium – 200-500 år
  • Plastbestruket papper – 5 år
  • Fimpar – 1-5 år
  • Papper – 6 månader
 

Vad är avfall?

Allt blir förr eller senare avfall. Men enligt lagstiftningen finns det särskilda definitioner för vad som räknas som avfall och som hushållsavfall.

Lagen beskriver avfall som varje föremål, ämne eller substans som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med. 

Hushållsavfall är avfall från privatpersoner, men också liknande avfall från till exempel kontor, restauranger och skolor.

Avfallet kan vara både ett problem och en tillgång. Alla farliga ämnen som fanns i de produkter som vi köpte, de finns också i avfallet vi lämnar efter oss. Om avfallet inte tas omhand på ett riktigt sätt kan det skada både människor och miljön. Men det mesta av de värdefulla ämnen som fanns i det vi köpte en gång, de finns också i avfallet. Därför återvinns mycket av vårt avfall, antingen som material, som humus och näring eller som energi. Avfall kan alltså även ses som en viktig resurs.

De saker som är avfall för dig kan också vara värdefulla för någon annan. Att lämna kläder och saker till återanvändning är därför en bra idé. Ur miljö- och klimatsynpunkt vinner vi oftast mest på att undvika att avfall ens uppstår.